Wymagania banków w zakresie zabezpieczeń
Przed udzieleniem nam kredytu bank musi 
ocenić dwie rzeczy: naszą zdolność kredytową oraz to, czy posiadamy 
odpowiednie zabezpieczenia. Banki, nie mogąc sobie pozwolić na zbyt 
wysokie ryzyko, muszą mieć jakieś zabezpieczenie, które zapewni im zwrot
 przynajmniej części pieniędzy np. w przypadku, gdy klient straci pracę 
lub zachoruje. Najczęściej takie zabezpieczenie stanowi hipoteka 
nieruchomości, na którą zaciągany jest kredyt.
Banki doskonale zdają sobie sprawę z 
tego, że wartość hipoteki najprawdopodobniej stale będzie się wahać. A w
 przypadku kredytu zaciąganego na budowę domu, w zasadzie, rosnąć. 
Wartość zabezpieczenia w takim przypadku na początku jest bowiem 
stosunkowo niska, bo stanowi o niej jedynie wartość działki. Wraz z 
postępem budowy jej wartość stale rośnie. A jako, że bank w takich 
przypadkach pieniądze wypłaca najczęściej w transzach, tzn. po 
zbudowaniu parteru, potem kolejnych pięter, a na koniec dachu i 
zakończeniu prac wykończeniowych, to wraz z wypłatą kolejnych części 
kredytu rośnie wartość zabezpieczeń.
Wartość zabezpieczeń a wielkość kredytu
Ustalając maksymalną wysokość kredytu 
banki posiłkują się tzw. współczynnikiem LTV, który oznacza stosunek 
kwoty kredytu do wartości nieruchomości, która jest jego 
zabezpieczeniem. Banki zwiększają oprocentowanie kredytu w sytuacjach, w
 których okazuje się, że ten stosunek jest większy, natomiast gdy 
przekracza ustaloną przez bank wysokość nie jest możliwe udzielenie 
kredytu. Oznacza to, że kupując mieszkanie i biorąc na niego kredy w 
wysokości 80% wartości całej nieruchomości, to zabezpieczenie wynosi 
125% wartości kredytu. W przypadku otrzymania kredytu o wartości 100% 
całej nieruchomości, wartość zabezpieczenia jest taka sama jak tej 
nieruchomości.
Banki podchodzą do tej kwestii w bardzo 
zróżnicowany sposób – niektóre z nich mają bardzo wymagające zasady, 
inne z kolei idą klientom na rękę wprowadzając spore ustępstwa. Przy 
zakupie nowego mieszkania jego wartość ustalana jest na podstawie 
projektu umowy, natomiast w przypadku zakupu mieszkania od poprzedniego 
właściciela od umowy przedwstępnej. W przypadku kredytu na budowę domu 
warto spróbować wziąć kredyt większy niż wynikałoby to z pierwszych 
wyliczeń, ponieważ w trakcie budowy może nastąpić wiele wydarzeń, które 
wpłyną na wzrost kosztów budowy, np. wzrost cen materiałów budowlanych.
Wszystkie formy zabezpieczeń mogą zostać
 ustanowione przez kredytobiorcę, ale także przez inne osoby, które w 
ten sposób poręczają za klienta banku. W większości przypadków są to 
członkowie rodziny lub bliscy znajomi, którzy zgadzają się na 
zabezpieczenie w postaci własnych mieszkań lub innych nieruchomości.
Choć teoretycznie wyróżnić można nawet 
kilkadziesiąt różnych rodzajów zabezpieczeń, to w praktyce banki 
ograniczają się do uznawania kilkunastu. Niektóre uznawane są za 
zabezpieczenia podstawowe, inne mają tylko charakter uzupełniający.
Zabezpieczenia osobiste wymagane przez bank
Zabezpieczenia w skrócie możemy 
podzielić na: osobiste i rzeczowe. Osobiste to takie, w których pełną 
odpowiedzialność za spłatę kredytu ponosi kredytobiorca. Do takich 
zabezpieczeń zaliczyć można: weksel własny in blanco, poręczenie 
wekslowe, poręczenie według prawa cywilnego, kredytowe gwarancje bankowe
 czy też przelew (cesja) wierzytelności. Mają one wiele plusów, ale 
niewątpliwie kilka znacznych minusów. Może się bowiem zdarzyć tak, że 
osoba będąca jedynym zabezpieczycielem kredytu umiera, w przypadku 
którym bank traci możliwość odzyskania pożyczonych pieniędzy. Tak samo 
sytuacja wygląda, kiedy kredytobiorca wyjedzie z majątkiem za granice 
kraju.
Zabezpieczeniem osobistym, które jest 
najczęściej wykorzystywane jest weksel in blanco. Na takim dokumencie 
nie jest określana suma oraz termin płatności, a jedynie data 
wystawienia. Traktowany jest on najczęściej jako ubezpieczenie 
uzupełniające, a bank uwzględnia jedynie takie weksle, które wydane są 
na papierze urzędowym i podpisane przez kredytobiorce. W przypadku, gdy 
klient nie spłaca kredytu sumiennie to komornik może w imieniu banku 
wyegzekwować należność z majątku klienta, a także wystąpić do jego 
pracodawcy o przekazywanie części wynagrodzenia (najczęściej około 
połowy) na rzecz spłaty kredytu. W części banków wystawienie takiego 
weksla jest obowiązkowe, a w wyjątkowych sytuacjach bank może przyjąć 
weksel wystawiony przez osobę trzecią.
Zabezpieczenie rzeczowe
Są to elementy majątku kredytobiorcy, 
które mogą stanowić zabezpieczenie kredytu. Dzieli się je na 
nieruchomości, ruchomości i prawa. W przypadku, gdy kredytobiorca 
odsprzeda rzecz będącą zabezpieczeniem innej osobie, bank nie traci do 
niej praw, dlatego osoba kupująca taką rzecz musi się liczyć z ryzykiem.
 Najczęściej zabezpieczenie rzeczowe stanowi hipoteka, przywłaszczenia i
 zastawy, ewentualnie blokada środków na koncie bankowym.
Zgromadzenie dokumentów wymaganych w 
sytuacji, gdy zabezpieczenie stanowi nieruchomość może być bardzo 
kłopotliwe i czasochłonne. Zdarzają się jednak przypadki, że banki biorą
 na siebie odpowiedzialność za zebranie odpowiednich dokumentów. 
Przywłaszczenia, zastawy i inne zabezpieczenia rzeczowe mogą pełnić taką
 funkcję w przypadku kredytów na remont lub rozbudowę, działkę 
rekreacyjną czy wykup mieszkania lokatorskiego. Nie są jednak raczej 
uznawane przy kredytach na mieszkanie czy budowę domu.
Zabezpieczenie hipotecznego
Takie zabezpieczenie jest niezbędny, gdy
 chcemy skorzystać z kredytu na zakup mieszkania lub budowę domu. W 
przypadku, gdy mieszkanie kupujemy na rynku pierwotnym, to musimy 
założyć mu księgę wieczystą i uzyskać odpowiedni wpis hipoteczny. Ta 
procedura jest jednak bardzo czasochłonna i w niektórych przypadkach 
może potrwać nawet rok. W przypadku, gdy kupujemy mieszkanie na rynku 
wtórnym, to nieruchomość ma już księgę wieczystą, a pozostaje jedynie 
zdobycie wpisu hipotecznego.
Nieruchomość jako przedmiot zabezpieczenia
Wpis wierzytelności do księgi wieczystej
 nazywany jest zabezpieczeniem hipotecznym. Daje on bankowi prawo 
pierwszeństwa w dochodzeniu roszczeń z nieruchomości. Nieruchomością 
nazywamy jednak nie tylko mieszkanie czy dom, ale wszystko, co 
nieodłącznie związane jest z gruntem, a więc wszystkie budynki, ale 
także garaż, ogrodzenie czy nawet drzewa. Właścicielem budynku można 
zostać tylko wtedy, gdy dysponuje się aktem własności do gruntu, na 
którym został on zbudowany. W przypadku, gdy chcemy by takim 
zabezpieczeniem hipotecznym stało się mieszkanie, banki zazwyczaj 
obliczają jaką powierzchnie w stosunku do powierzchni całego budynku 
(lub nawet osiedla) stanowi mieszkanie i uznają ją za naszą własność, 
dzięki czemu możemy założyć na nie księgę wieczystą.
Księgi wieczyste
Założenie księgi wieczystej dla 
nieruchomości, która ma stać się zabezpieczeniem hipoteczny jest 
czynnością niezbędną. W wielu przypadkach jest tak, że nieruchomości 
takiej księgi nie mają, dlatego osoby chcące wziąć kredyt muszą wystąpić
 z wnioskiem o jej założenie. Zazwyczaj proces ten trwa jednak bardzo 
długo, a właściciele spółdzielni mieszkaniowych często specjalnie 
utrudniają jego przeprowadzenie nie chcąc przekształcenia mieszkania na 
własność hipoteczną. Obecnie w Polsce większość ksiąg wieczystych 
prowadzona jest w formie elektronicznej, co zdecydowanie ułatwia i 
przyspiesza uzyskiwanie kredytów hipotecznych. Zdarzają się jednak 
problemy z np. błędnie wpisanymi do nich danymi, prze co proces ten 
staje się bardziej czasochłonny.
Prawnicy wydzielają dwie podstawowe zasady, które rządzą księgami wieczystymi:
- jawność i publiczność, co oznacza że 
każdy ma prawo do zapoznania się z treścią księgi i nie jest możliwe 
zasłanianie się jej nieznajomością po zakupie nieruchomości,
- domniemanie zgodności ze stanem 
prawnym i rękojmia wiary publicznej ksiąg wieczystych, co znaczy że stan
 prawny zawarty w księdze wieczystej uznawany jest za stan faktyczny.
Ustanowienie hipoteki
Można wyróżnić kilka rodzajów hipotek. 
Są to hipoteka: zwykła, przymusowa, kaucyjna i morska. Najczęściej 
stosowaną jest oczywiście ta pierwsza, natomiast hipotekę przymusową 
bank ustala w przypadkach, gdy wierzytelność nie jest sumiennie 
spłacana. Ustanowienie hipoteki kaucyjnej jest możliwe wtedy, gdy 
zabezpiecza ona wierzytelność o nieustalonej wysokości. Hipotekę morską 
stanowi zastaw na statku wpisanym do rejestru okrętowego. Do jej 
powstania konieczny jest wpis do rejestru okrętowego. Oprócz statku 
hipoteka morska obciąża również jego przynależności i niektóre 
wierzytelności powstałe po ustanowieniu hipoteki.
Ustanowienie hipoteki możliwe jest na wniosek właściciela nieruchomości lub banku, a w rzeczywistości dzieli się na dwa sposoby:
- klient będący właścicielem 
nieruchomości ustanawia hipotekę na rzecz banku podpisując oświadczenie,
 które składa w sądzie hipotecznym,
- klient korzystając z usług notariusza 
wnioskuje o dokonanie wpisu w księdze wieczystej, który to wniosek 
notariusz samodzielnie składa do sądu.
Niezależnie od wykorzystanej metody 
niezbędne jest opłacenie podatku od czynności cywilnoprawnych, który 
wynosi 0,1% zabezpieczanej kwoty. W przypadku skorzystania z usług 
notariusza należy również zapłacić 200 złotych opłaty sądowej.
Wygaśnięcie hipoteki występuje wtedy, 
gdy kredyt zostanie całkowicie spłacony, bank przejmuje nieruchomość 
obciążoną hipoteką, kredytodawca zrzeka się do niej praw lub gdy dług 
zostaje przejęty przez inną osobę.
 
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz